W niedawnym postępowaniu przetargowym dotyczącym kluczowego etapu projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) – audytu i oceny harmonogramów dla części lotniskowej oraz kolejowej – zwyciężyło konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR. Ich oferta finansowa, wynosząca 387 450 zł, okazała się najniższa spośród trzech zgłoszonych propozycji. Co zaskakujące, eksperci dokonujący oceny nie przyznali żadnych punktów za doświadczenie w inwestycjach kolejowych jednemu z członków konsorcjum.
Projekt CPK, strategiczna inwestycja o szacowanym budżecie 155 mld zł, ma do 2030 roku połączyć w jednym węźle transportowym nowe lotnisko z systemem kolejowym w formie tzw. kolejowego Y. Decyzja o powierzeniu audytu firmom, które w 2022 roku wykazały stosunkowo skromne wyniki finansowe, wywołuje poważne wątpliwości co do adekwatności ich kwalifikacji do roli, jaką mają odegrać w realizacji tego megaprojektu.
Dane finansowe firm konsorcjum
- HMJ Sp. z o.o. zgłosiła przychody ze sprzedaży na poziomie zaledwie 5,3 tys. zł i odnotowała stratę netto 22,6 tys. zł. Kapitał własny tej firmy wynosił 256,6 tys. zł, a zatrudnienie ograniczało się do jednej osoby.
- PROJEKT PLUS Sp. z o.o. wykazała przychody ze sprzedaży w wysokości 699,6 tys. zł, przy stracie netto 437,8 tys. zł. Kapitał własny tej spółki to 677,5 tys. zł, a zatrudnienie to dwie osoby.
- TECH-TOR Sp. z o.o. prezentuje się nieco lepiej z przychodami ze sprzedaży na poziomie 6,07 mln zł, zyskiem netto 0,69 mln zł, kapitałem własnym 2,25 mln zł i 17 pracownikami.
Kontekst i konsekwencje wyboru
Wybór konsorcjum budzi pytania o kryteria oceny ofert oraz o przejrzystość i rzetelność procesu przetargowego. Zważywszy na skomplikowaną naturę i strategiczne znaczenie projektu CPK dla Polski, kluczowe jest, aby audyt i ocena harmonogramów były prowadzone przez podmioty o udowodnionym doświadczeniu i kompetencjach.
Decyzja ta podważa zaufanie do sposobu realizacji kluczowych projektów infrastrukturalnych w Polsce. W sytuacji, gdy o przyszłości projektu o tak ogromnym znaczeniu decydują firmy, których doświadczenie i skala działalności wydają się nieproporcjonalne do zadania, konieczne jest zastanowienie się nad mechanizmami kontroli i oceny w procesach przetargowych. W interesie obywateli leży zapewnienie, że projekty te są realizowane nie tylko z należytą starannością, ale i przez podmioty o niepodważalnej renomie i doświadczeniu.
AKTUALIZACJA:
Proszę Państwa
— Maciej Wilk ✈️🌎🇵🇱🇨🇦 (@MacVVilk) February 28, 2024
PRESJA MA SENS#TAKdlaCPK#TAKdlaRozwoju pic.twitter.com/ZDCe1wJlHP
Źródło: x.com / Maciej Wilk